Friskis&Svettis Oslo

Ny app og innlogging til timeplan og booking fra fredag 2.2 kl. 13.00.

For informasjon om nedlastning og pålogging - «Ny booking app FS Oslo feb18»

For informasjon om bookingregler - «Bookingregler FS Oslo feb18»

Sørkedalsveien 10A, e-post: oslo@friskissvettis.no, telefon: 22 83 94 40

Åpningstider:

Mandag – torsdag kl. 06.30 – 22.00
Fredag kl. 06.30 – 20.00
Lørdag kl. 09.00 – 18.00
Søndag kl. 10.00 – 18.00

Gruppetrening i sal

  1. Puls Middels


    Timen varer i 60 min

    Puls Middels er timen for deg som er vant til å trene, og liker tempo og litt bevegelsesutfordringer. Treningen har mer fokus på kondisjon, som trenes sammenhengende i én lengre sekvens. Men Puls er ikke bare kondisjon – det handler også om å la seg drive av musikkens energi og bevegelsesglede.

  2. Yoga Energy


    Timen varer i 90 min

    Dynamisk med flyt

    Friskis&Svettis yoga bygger på den klassiske Hatha-yogaens grunnlag og vår egen yogaform som er tatt frem i harmoni med Friskis&Svettis idè. Yoga Energy er en fysisk mer utfordrende og krevende time. Du jobber i et harmonisk flyt med pusten og bevegelsene, og holder noen ganger lengre i noen posisjoner for å kunne fordype dem. Timen varer i 90 minutter og retter seg til deg som er vant med yoga.

  3. Core soft


    Timen varer i 60 min

    I Core Soft trener og utvikle vi vår bevegelsesteknikk. Det handler om holdning stabilitet og kontroll. Vi jobber fokusert og bevisst, og baner inn gode bevegelsesmønstre.

    Det er mye fokus på kroppens midtre del, dvs. mage, rygg og side – din core.

    Vi trener uten redskap, det vil si med kroppen som belastning og tar utgangspunkt i ulike utgangsstillinger både på gulvet og i stående. Core soft retter seg til deg som vil trene ledd og muskler mykt og hensynsfullt.

  4. Trening tillatt for barn


    Timen varer i 60 min

    Treninger tillatt for barn (merket med * i timeplanen)

    Dette er ordinære treninger f.eks Basis og Middels timer som er merket med "Tillatt for barn". På disse timene er barn i alderen 5-12 år velkomne til å trene sammen med en voksen. Timene er ikke spesielt tilpasset barn.

  5. Sirkelfys UNG


    Timen varer i 60 min

    Effektiv og real styrketrening!

    Sirkelfys UNG (13-18 år) er en time med real og enkel styrketrening der vi bl.a. bruker løse vekter, kettlebells og bosuballer.

  6. Vektstang


    Timen varer i 60 min

    Veklstang er en enkel, effektiv og morsom styrketrening. Vi jobber i gruppe med vektstenger, drivende musikk og tydelige instruksjoner. Utholdende styrketrening for ben, hofter, rygg, mage, bryst, skuldre og armer.

    Treningen er dynamisk med visse statiske innslag. Belastningen bestemmer du selv gjennom hvor mye vekt du velger å legge på vektstangen.

  7. Power Hour


    Timen varer i 60 min

    Power Hour er en allround trening med tydelige innslag av utholdende styrketrening, kondisjonstrening og du finner også eksplosivitet. Vi trener ikke i takt til musikken, du finner ditt eget tempo og flyt. Denne treningen passer derfor for alle.

  8. Grunnfys


    Timen varer i 60 min

    Grunnfys er trening med mye fokus. Som deltager får du på en enkel måte trene holdning, stabilitet, bevegelighet ogbalanse gjennom naturlige bevegelsesmønster. Styrke og kondisjon får du på kjøpet. Lederskapet er guidende.

    Grunnfys er for deg som ønsker en trening som gir god tid til
    hver øvelse, der du selv velger hvor belastende eller utfordrende treningen skal være. I grunnfys lærer du riktig teknikk fra starten.

  9. Soft


    Timen varer i 60 min

    Soft er myk trening med ekstra hensyn til ledd og muskler

    Myk, rolig og behagelig trening for alle som vi ta ekstra hensyn til ledd og muskler. Finnes som Soft (i sal), Spinn soft og Dans Soft. Soft timer som vender seg mot eldre, finner du som seniortimer.
    (se under kategorien senior).

    Soft trening er varsom, men ikke forsiktig. Den er rolig, men fyller deg med energi. Vil du trene ekstra mykt og hensynsfullt mot ledd og muskler? Kanskje du er ny, uvant eller eldre. Kanskje trener du tøft og vil roe ned med en mer restituerende time. Eller kanskje kjenner du at soft-trening er akkurat hva et stresset hode lengter etter?

  10. Intensiv


    Timen varer i 60 min

    Høyt tempo og tunge belastninger
    Intensiv passer for deg som har god kondisjon, sterke muskler og liker å trene med høy belastning.

    Styrketreningen er tøffere enn på Middels, med tunge og krevende øvelser. I kondisjonsdelene jobbes pulsen raskt opp på et høyt nivå.

  11. Basis


    Timen varer i 60 min

    Real trening uten hopp
    Basis passer for deg som vil ha skånsom trening. Timen bygger opp styrke, kondisjon og bevegelighet fra grunnen.

    Treningen er passe tøff og enkel, og passer for de fleste. Basis er helt hoppfritt, men kan inneholde litt jogging eller andre steg som "letter" litt fra gulvet.

  12. Middels


    Timen varer i 60 min

    Høyere tempo og en del hopp
    Middels passer for deg som er vant til å trene og vil ha en litt mer krevende styrke- og kondisjonstrening.

    Timen er effektiv og variert, og har et tøffere tempo enn basistimene. Det veksles mellom tyngre og litt lettere øvelser, og man har både hopp og hoppfrie øvelser.

  13. Enkeljympa


    Timen varer i 60 min

    Treningen for utøvere med utviklingshemming.
    Enkeljympa er en herlig treningsøkt med enkle og funksjonelle øvelser til variert og fengende musikk. Treningen har et bredt aldersspenn, den yngste er 13 år og den eldste er over 60 år. Her er alle velkomne!

    Hver og en deltar på sin måte og ut i fra egne forutsetninger. Det viktigste med treningen er å inspirere til bevegelsesglede og fellesskap. Når vi beveger oss til musikken trener vi kondisjon, styrke, kroppsbevissthet og balanse. Men mest av alt har vi det gøy!

    Vi forsøker å være minst to instruktører som leder timen sammen, for å sikre at alle utøverne blir sett i løpet av treningsøkten. Friskis&Svettis ønsker svært gjerne at også ledsagere skal delta på treningsøkten og bidra med å engasjere gjengen. Treningsformen er morsom og effektiv også for ledsagerne.

  14. Yoga


    Timen varer i 60 min

    Fysisk, rolig og meditativ

    Friskis&Svettis yoga bygger på den klassiske Hatha-yogaens grunnlag og vår egen yogaform som er tatt frem i harmoni med Friskis&Svettis idè. Med klassisk og trygge yogaøvelser (asanas) for pust, bevegelighet, styrke og balanse får du her en fysisk rolig og meditativ yoga. En opplevelse der nærvær, økt bevissthet og stillhet innfinner seg. En tiltalende time der prestasjonskravene uteblir.
    Du trenger ikke å ha trent yoga tidligere.

  15. Flex


    Timen varer i 60 min

    Trening med fokus på bevegelighet
    Flex utfordrer og forbedrer din funksjonelle bevegelighet, altså den fleksibiliteten som kroppen trenger for å fungere bra i hverdagen. Du myker opp og strekker ut musklene, enten en muskel av gangen eller i totaløvelser for hele kroppen.

    Flex er en time med mye instruksjon, der øvelsene er dynamiske, tydelige og energifylte. Timen passer for deg som er litt treningsvant og vil komplettere treningen din med ekstra bevegelighetstrening.

  16. Sirkelfys


    Timen varer i 60 min

    Effektiv og real styrketrening
    Sirkeltrening er morsom, funksjonell og utfordrende gruppetrening, der vi trener vi på ulike stasjoner. Timen har fokus på utholdende styrketrening, med funksjonelle øvelser.

    Timen tar i bruk redskap for eksempel vektstenger, stepkasser, løse vekter, bosu – baller og kettlebells. Du trener styrke, balanse, bevegelighet, koordinasjon og kondisjon på en tøff og morsom måte.

    Treningen ligger på middels nivå eller over og krever en viss kroppskontroll og treningsvant kropp. Timen ledes av instruktører som veileder deg og pepper underveis.

  17. Core


    Timen varer i 60 min

    Styrke, stabilitet og balanse!
    Core betyr kjerne, og det er nettopp kjernemuskulaturen din som trenes her. Det er en time med mye instruksjon, der du trener effektivt, fokusert og i rolig tempo. Treningen tar utgangspunkt i middels nivå, men mange av øvelsene kan du selv velge om du vil gjøre mer eller mindre krevende.

    Du får utfordre deg selv både i styrke, stabilitet, balanse og bevegelighet. Du trener uten redskap, kun med kroppen som belastning, både liggende på golv og stående. Core kan fint kombineres med en time med kondisjonspreg, for eksempel spinning eller middels.

  18. Dans fuego


    Timen varer i 60 min

    Slipp deg løs til heftige rytmer
    Timen er inspirert av latinske rytmer, musikk og danseuttrykk. Stilene kan være salsa, mambo, rumba, flamenco og samba.

    Dans Fuego har ingen avansert koreografi, det er bare å henge på og slippe seg løs. Veltrent eller ikke – alle kan være med og gjøre timen til sin egen, akkurat som på dansegolvet..

  19. Dans Soft


    Timen varer i 60 min

    Dans soft er treningen for deg som elsker å danse og ønsker en treningsopplevelse fylt av herlig musikk og enkle dansetrinn. Dans soft er hoppfritt og bevegelsene er enkle å henge med på. Du trenger ingen forkunnskaper, det er din lyst og ditt uttrykk som står i sentrum.
    Vi blander nytt og gammelt og du kjenner sikkert igjen mange låter! Det kan være dansestiler som jazz, latino, funk, disco, swing, soul og mye annet. Slipp deg løs, ha det morsomt og få treningen på kjøpet!

  20. Innebandy


    Timen varer i 60 min

    På innebandy er det bare å møte opp og bli med å spille kamp.
    Innebandy er en treningsform som gir både løpetrening, hurtighets-, kondisjons-, balanse-, og koordinasjonstrening. Du får også trent kroppsbeherskelse og reaksjonsevne.

  21. IntervallFlex


    Timen varer i 60 min

    En kombinasjon av intervalltrening og bevegelighet
    Timen starter med en høyintensiv intervalløkt på 25 minutter og avsluttes med 20 minutter bevegelighetstrening.

    Intervalldelen består av en kombinasjon av styrke– og kondisjonstrening, med enkle, reale og effektive øvelser. Flex - delen består av bevegelighetstrening der vi utfordrer vår evne til store bevegelsesutslag, balanse og stabilitet.

  22. Ski stasjon


    Timen varer i 90 min

    Tøff trening med fokus på bedre skiferdigheter
    Ski Stasjon er spesielt tilrettelagt skiløperens behov for styrke og utholdenhet.

    Treningen er en kombinasjon av vanlig saltrening og sirkeltrening. Belastningen ligger mellom middels og intensiv nivå.

    Etter oppvarmingen kommer en 20 minutter lang styrkesekvens der vi bruker kroppen som belastning, etterfulgt av en 20 minutters real og tøff kondisjonsøkt. Deretter jobber vi i stasjoner, der vi blant annet benytter stepkasser, vekter og strikker. Til slutt kjører vi en kort kondisjonssekvens, før vi roer ned på vanlig Friskis&Svettis - måte.

Spinning

  1. Spinn Spurt


    Timen varer i 60 min

    Spinn Spurt er en spinning økt som starter med en distansedel og avsluttes med intervaller. Karakteristisk for timen er musikkfølelsen, variasjonen og treningsgleden. Spurt passer for deg som liker når det skjer mye i løpet av spinningtimen.

  2. Spinn Flow


    Timen varer i 60 min

    Spinn Flow er et knallbra tilskudd i spinningsalen; utholdenhetstrening med flyt, lange sekvenser og kontrollerte overganger.

  3. Spinn intervall 4x4


    Timen varer i 60 min

    Spinn intervall 4x4 er lange intervaller med høy intensitet og gode restitusjonsperioder. Det gir deg i tillegg til følelsen av virkelig å ha tatt i, en knallbra effekt på kondisjonen.

  4. Sykkel 90


    Timen varer i 90 min

    Spinning for utesyklister
    Tempo, motstand og posisjoner er lagt opp slik at du som sykler ute også skal ha et relevant treningstilbud inne.

  5. Spinn intervall pyramide


    Timen varer i 60 min

     Kort- og langintervall i en og samme time
    Dette er en tøff spinningtime med intervaller som bygges opp etter pyramideprinsippet.

    Grunntanken er å øke eller minske intervallenes lengde for så å vende tilbake til utgangspunktet og starte forfra igjen. Intervallene beveger seg fra 1 til 4 minutter på høy intensitet opp mot melkesyreterskel, med korte pauser mellom hvert drag. Her får du en variert, morsom og effektiv trening!

  6. Spinn intervall lang


    Timen varer i 60 min

    Effektiv intervalltrening
    Vi jobber med lange intervaller og høy intensitet opp mot melkesyreterskel over kortere perioder, etterfulgt av aktiv pause.

  7. Spinn intervall kort


    Timen varer i 60 min

    Spinning etter intervallprinsippet.
    Vi jobber med korte intervaller og høy intensitet opp mot melkesyreterskel over kortere perioder, etterfulgt av aktiv pause.

  8. Spinn soft


    Timen varer i 45-60 min

    For deg som vil trene litt roligere finnes Spinn soft. Perfekt som restitusjonstime, for å komme i gang etter et opphold eller dersom du er helt ny på spinning.

    Timen varer 45 minutter, og vi sitter mer på setet enn på Spinn 55.

  9. Spinn distanse 55


    Timen varer i 55 min

    En sammenslåing av Basis, Middels og Intensiv
    Spinn distanse 55 er det vi kan kalle en distanse- eller langkjøringstime. Det er grunntrening som du i utgangspunktet skal kunne trene hver dag om du ønsker det.

    Opplegget er enkelt; vi jobber oss opp i puls gjennom oppvarmingen, og ligger så på et behagelig, men effektivt nivå i 35 minutter før vi slipper pulsen ned igjen og tøyer ut. Treningen er en ren kondisjonstrening med innslag av naturlige pulshøyninger, uten av vi kommer opp på de høyeste toppene eller slipper oss ned i hvilemodus.

    Der vi tidligere har skilt på intensitet med navnene Basis, Middels og Intensiv, flytter vi nå fokuset over på hvordan din opplevelse som deltager er. Vi snakker om anstrengelsesnivå, der du i kondisjonsdelen trener på et nivå som du kjenner som noe anstrengende opp til mye anstrengende, og du bestemmer selv hvor du vil havne på akkurat denne treningen.

    Hardt og slitsomt eller overkommelig for alle?

    Treningsopplegget er forutsigbart og gjennomtenkt, og som alltid på Friskis&Svettis sine treninger er musikken er et viktig verktøy for motivasjonen og for å havne i den rette stemningen. Lederen guider deg gjennom timen slik at du både får utfordringer og sekvenser hvor du kan slippe deg ned i roligere partier. Fremdeles ønsker vi å gi deg en trening som ligger under melkesyreterskelen, noe som gjør at treningen blir anstrengende, men ikke ubehagelig. Likevel er det rom for deg som vil trøkke til, akkurat som det er rom for deg som vil ta det roligere en dag.

Senior

  1. Stasjon senior


    Timen varer i 60 min

    Trening for godt voksne med styrketrening i stasjoner

    Saltrening med ekstra vekt på styrke, tilrettelagt for deg som har levd noen år. Styrkesekvensen består av funksjonelle øvelser hvor vi jobber med og uten redskap på stasjoner.

    Vi bruker strikker, vekter og steppkasser. Resten av timen består av oppvarming, kondisjon og bevegelighet til herlig, inspirerende musikk. Timen avsluttes med uttøyning og avspenning.

  2. Spinn soft


    Timen varer i 45-60 min

    For deg som vil trene litt roligere finnes Spinn soft. Perfekt som restitusjonstime, for å komme i gang etter et opphold eller dersom du er helt ny på spinning.

    Timen varer 45 minutter, og vi sitter mer på setet enn på Spinn 55.

  3. Senior


    Timen varer i 60 min

    Tilpasset, allsidig trening for godt voksne
    På seniortimene trener vi hele kroppen, både styrke, kondisjon, bevegelighet og balanse, på en skånsom måte.

    Intensiteten og belastningen ligger på litt lavere nivå enn Basis, med roligere tempo og litt mer skånsom belastning på øvelsene.

    Vi samler all styrketrening på golvet i én sekvens, og tilsvarende kjøres også kondisjonen i en sammenhengende del. Dette er for å skape minst mulig stress i overgangene mellom de ulike treningsavsnittene.

  4. Spesial


    Timen varer i 60 min

    Spesial er en skånsom trening som egner seg for godt voksne.
    I stedet for å gjøre styrkeøvelser på gulvet, bruker vi stoler, strikker og balanseputer for å trene styrke, balanse og stabilitet.

Styrkerom

Uansett hvilket motiv du har for å trene styrke, er det viktig at du gjør det riktig. Vi tilbyr dyktige instruktører som hjelper deg med å sette sammen et program tilpasset dine behov.

Vi anbefaler alle som ikke har trent regelmessig styrketrening om å bestille en instruksjonstime.

Styrkerommet har 16–års aldersgrense.

Styrkeromsveiledning

Styrkeromsveiledning er for deg som er ny i styrkerommet eller for deg som ønsker å få en progresjon i treningen din. Sammen med instruktøren går du gjennom og setter opp et program som passer for deg og dine forutsetninger. Etter 8–12 uker kan det være lurt å fornye programmet sitt. Bestill gjerne en ny instruksjon i dette tilfellet.

Vi tilbyr våre medlemmer gratis veiledning i styrkerommet. Tid for instruksjon og oppfølging bookes i resepsjonen eller ved å sende en mail til majorstuen@friskissvettis.no

Personlig trener (PT)

Personlig trener Stian Jelstad vil sammen med deg gå gjennom dine mål og ønsker. Stian tilbyr tett oppfølgning og med ham som personlig trener kan du forvente målrettede og effektive treningsøkter.

Stian har en mastergrad i fysisk aktivitet og helse fra Norges Idrettshøgskole, samt praktisk pedagogisk utdanning også fra Norges idrettshøgskole.

Spesialitet:

Erfaring:

Ta direkte kontakt med Stian på telefon: 952 30 385, dersom du ønsker å avtale time med ham.

Sirkelgym

Sirkelgym er et effektivt treningsopplegg der du trener individuelt med ulike stasjoner⁄apparater, under veiledning av en styrkeromsinstruktør.

Fokuset er utholdende styrketrening med kondisjonstrening som en bonus. Sirkelen består av mellom 15 - 20 stasjoner med øvelser for hele kroppen. Treningen passer alle, uansett om du er vant med styrketrening eller ikke.

Instruktøren hjelper deg med teknikk og pepper deg til å orke mer og ha det gøy. Aldersgrense for treningen er 16 år.

Trene sirkelgym selv

Når det ikke foregår organiserte timer i sirkelapparatene, kan du selvsagt benytte deg av apparatene til egentrening.

Rent senter

Friskis&Svettis jobber aktivt for å kunne tilby et rent, trygt og sunt treningsmiljø, og har tatt et klart standpunkt mot doping. I samarbeid med Antidoping Norge har vi derfor satt i gang holdningsskapende og forebyggende arbeid knyttet til dette.

Utetrening

Friskis&Svettis Oslo tilbyr glimrende treninger alle som foretrekker å trene ute. Vi har treninger som passer alle, uansett form og tidligere erfaringer med jogging og løping.

Gruppene ledes av entusiaster som tar godt vare på alle som vil bli med.

 
Ulike nivå og tempo

Er du helt utrent eller nybegynner passer "Distansetrening" på tirsdag kl. 17.30 veldig godt, og gruppene som holder lavere tempo på "Distanse" og "Kvalitets" treningene.

Her har vi det ikke så travelt, vi går i de bratteste bakkene og fokuserer på å holde en rolig, men fin flyt i treningen. Rundt 8 minutter på kilometeren når vi jogger i «langkjøringstempo».

Om du er mer løpsvant så blir du med oss som løper noe fortere, rundt 6 min/km når vi løper distansetrening. Det gir effektiv trening, og likevel en god følelse på langturen. Fokuset er å holde jevn fart, og ikke raskere enn at det går å snakke sammen.

Ønsker du å lære mer om og forbedre din løpeteknikk er du hjertelig velkommen til "Kvalitetsstrening" på torsdag kl. 17.30.

 
Distansetrening

Dette er sammenhengende kondisjonstrening og du skal føle at du har litt å gå på også når du er ferdig med dagens økt. To grupper, en som løper litt saktere, rundt 8 min/km, og går gjerne i de bratteste bakkene, og en som har det litt mer travelt, og løper rundt 6 min/km, for de som er mer løpsvante. Bare spørr instruktøren på treningen om hva som er riktig nivå for deg, om du er usikker. Vi kan forsikre deg om er at ingen blir løpt fra på våre treninger.

Økten varer 90 min. på mandag og 60 min. på tirsdag.

Sognsvann - mandag kl. 17.30 Distansetrening (rolig langkjøring) t.o.m. uke 40.

Majorstuen - tirsdag kl. 17.30 Distansetrening (rolig jogg, ca 5 km)

 
Kvalitetstrening

Også her deler vi inn oss i to grupper i oppvarmingen og nedtrappingen, mens hoveddelen/kvalitetstreningen gjør vi sammen da den foregår på et mindre område . Jogging kvalitetstrening inneholder innslag av både intervalltrening og teknikktrening.

Økten varer 75 min.

Majorstuen - torsdag kl. 17.30 Kvalitetsstrening (teknikker/intervaller)

 

 Fellestrening til Oslo Maraton

Hver torsdag kan du trene med oss til Oslo Maraton 16. september 2017!

Majorstuen - torsdag kl. 17.30 frem til 14. september

 

Vi har joggetrening for alle uansett nivå du er på!

Varmt velkommen til vårt aller fineste treningsmiljø.