Det er bra å ha en god rutine på treningen med faste økter på agendaen. Da vet du at du får din dose med trening hver uke. Men dersom rutinene dine innebærer at du alltid gjør det samme, kan det være smart å prøve noe nytt. Trener du variert og allsidig kan det nemlig bidra til at du holder deg skadefri og at du øker den fysiske kapasiteten din.

– Bryter du med den vante treningen, vil kroppen din svare på variasjonen med å tilpasse og utvikle seg. Derfor vil jeg oppmuntre alle til å variere treningen over tid, sier treningsutvikler i Friskis&Svettis Riks (Sverige).

Kroppen din blir rett og slett i stand til å takle flere ulike utfordringer. Ikke minst vil variasjon gi deg en god dose inspirasjon og helt nye opplevelser.

Lengre liv setter større krav

– Uansett om du er en idrettsutøver som trener mot et bestemt mål, eller om du er en helt vanlig mosjonist som trener et par ganger i uken, er variasjon en god idé, mener Tina. 

Funksjonell trening med bevegelser som ligner de du gjør i hverdagen er også viktig. Vi lever lenger enn før og trenger at kroppene våre spiller på lag med oss lengre enn tidligere generasjoner. Det gjelder å jobbe med "maskineriet" på en måte som gjør at det funker best mulig, lengst mulig. 

Tren på ulike kvaliteter

En måte å skape variasjon på er å trene på ulike kvaliteter, slik som utholdende styrke, eksplosivitet, kondisjon, bevegelighet, koordinasjon og balanse. Hva trener du vanligvis? Er det noe du burde gjøre mer av? 

Ulik intensitet 

En annen måte å variere treningen på er å trene med en annen intensitet og "trøkk" enn du vanligvis pleier. Løper du ofte rolige turer, prøv en intervall- eller tempoøkt, og omvendt. Går du ofte på gruppetimer med mye energi og power, kan du for eksempel teste ut Soft-trening eller Yoga, der bevegelsene er rolige og flytende. 

Lykke til med treningen og husk at du alltid er velkommen til å prøve nye treningsformer hos oss