Visste du at stadig flere trener utholdenhet og kondisjon? I Sverige har Friskis&Svettis Riks i deres Treningsbarometer spurt svenskene hva slags mål de har med treningen. Der svarer 7 av 10 at de ønsker å oppnå bedre kondisjon.

Så hvorfor er det blitt så populært å trene kondisen? Henger det sammen med at deltagelsen i ulike mosjonsløp har økt, og at vi ønsker å prestere godt i disse løpene? Eller handler det rett og slett om at vi føler oss bedre og orker mer i hverdagen når vi er i god form?

Uansett hva som er grunnen, er det bare å fortsette! Forskning viser nemlig at trening har svært positive effekter på hodet vårt, så vel som resten av kroppen.

– Hjernen vår er laget for bevegelse og vi har masse å vinne på å trene kondisjon. Når vi trener får vi bedre hukommelse, kreativitet og konsentrasjon, sier Tina Uppfeldt, treningsutvikler i Friskis&Svettis Riks. 

Hvordan lykkes med kondisjonstreningen?

Progresjon og variasjon er viktig – uansett hva slags trening du gjør. Det som er så fint er at kroppen vår hele tiden tilpasser seg belastningen den utsettes for og bygger seg gradvis sterkere. Men det gjelder å øke treningsmengden litt etter litt og å variere treningen. Går man for hardt ut, risikerer man å bli skadet, nettopp fordi kroppens ledd, muskler og sener ikke er vant til belastningen kroppen utsettes for gjennom treningen.

Vårt beste tips er derfor å tenke smart når du trener. Lytt til kroppen din, og sørg for at du får nok hvile, søvn og mat mellom øktene. Da rekker kroppen å hente seg inn igjen og bygge seg opp til neste gang.

Og du – gjør noe du liker! Så er sjansen større for at du fortsetter. Hos Friskis&Svettis finner du flere typer kondisjonstrening du kan delta på. Test for eksempel ut en av treningsformene under. Husk at tilbudet varierer fra forening til forening. Lykke til – og kos deg med kondisjonstreningen!