1. Sightseeing til fots

Gå, sykle eller jogg rundt når du skal oppdage nye steder – uansett om du er på sydentur, storbyferie eller på hytta.

2. Morgentrim

Har du planer om å trene i ferien, legg treningsøkten til morgenen. Ikke tenk, bare gjør – og når du er ferdig kan du kose deg resten av dagen vel vitende om at treningen er i boks.

3. Lek!

Ferietid er for mange familietid. Bli med barna eller barnebarna på noe de syns er gøy. Spill fotball, volleyball, kubb eller lignende, hopp med hoppetau, eller øv på å slå hjul eller stå på henda. Her er det mange aktivitetspoeng å sanke!

4. Ut på tur med app

Det finnes flere apper og nettsider du kan benytte deg av for å oppdage fine turer i nærområdet. Test for eksempel Stolpejakten eller Ut.no.

– Jeg bor i Møre og Romsdal og her har vi en app som heter ”MoroTur”. I appen får man hjelp til å finne turer som kombinerer nydelig natur, fin utsikt og god trening. Turene er merket med fargekode for vanskelighetsgrad. Det finnes også turer som er merket for de som bruker rullestol, og egne anbefalinger for sykkel- og kanoturer, forteller Henny Bugge hos Friskis&Svettis Molde.

Henny

"Her har vi en app som heter ”MoroTur”. I appen får man hjelp til å finne turer som kombinerer nydelig natur, fin utsikt og god trening."

Henny Bugge

Vert, Friskis&Svettis Molde

5. Ta knebøy mens du griller

Ja, så enkelt kan det faktisk gjøres. Snik inn noen styrkeøvelser her og der og vipps så har du trent hele kroppen! Kjør for eksempel 3 x 10-15 repetisjoner med pushups, situps, knebøy, utfall, hoftehev og rygghev. Fordeler du øvelsene gjennom dagen vil det garantert føles overkommelig.

– Mitt beste tips er å gjøre det enkelt. Start dagen med planken, noen armhevinger og knebøy, eller andre styrkeøvelser som kan gjøres hvor som helst, anbefaler Jørn Kåre Reiersgård hos Friskis&Svettis Tønsberg.

jorn

"Start dagen med planken, noen armhevinger og knebøy, eller andre styrkeøvelser som kan gjøres hvor som helst."

Jørn Kåre Reiersgård

Funksjonær, Friskis&Svettis Tønsberg

6. Bruk hverandre

Søk på Instagram eller Google etter styrkeøvelser du kan gjennomføre med en partner. Vi lover dere mye moro i samme slengen!

7. Få med deg feriefølget

Sammen er det lettere. Bestem dere for hvilke dager dere skal gjøre noe aktivt og dra hverandre med.

8. Gjør treningen til et familiespill

Kombiner gåtur og stasjonstrening med familien, tipser Lise Grønskei hos Friskis&Svettis Tinn.

Gå dere en tur og lag regler for ting dere skal gjøre underveis på turen.

– Hver gang man kommer til et veikryss, treffer en hund eller lignende, gjør man for eksempel utfall eller armhevinger. Jeg prøver også å legge inn litt styrketrening når hunden min stopper for å snuse eller late vannet. Det ser kanskje teit ut, men er jo bra for meg, forteller Lise. 

lisegronskei

"Jeg prøver også å legge inn litt styrketrening når hunden min stopper for å snuse eller late vannet. Det ser kanskje teit ut, men er jo bra for meg!"

Lise Grønskei

Funksjonær, Friskis&Svettis Tinn

9. Kortstokktrening

Få med deg familien eller naboene på en treningsøkt der kortstokken bestemmer hva dere skal gjøre. Velg fire ulike øvelser – en for spar, ruter, hjerter og kløver. Spar kan for eksempel bety utfall, ruter spensthopp, hjerter sit-ups og kløver rygghev. Når dere trekker spar åtte, gjør dere åtte utfall, og når dere trekker kløver tre, gjør dere tre rygghev. Klarer dere å komme gjennom hele kortstokken?

10. Tren med Friskis

Visste du at flere av våre foreninger tilbyr gratis utendørs trening i sommer?

– Sjekk ut Friskis sitt treningstilbud der du ferierer! Vi i Friskis&Svettis Tønsberg har gratis trening på tirsdager og torsdager hele sommeren. Bli med når du stikker innom med båten, er på besøk eller på hytta, oppfordrer funksjonær Cecilie Hvidsten.

Sjekk ut hele tilbudet her og heng deg på om du skulle befinne deg i nærheten!

cecilie

"Vi i Friskis&Svettis Tønsberg har gratis trening på tirsdager og torsdager hele sommeren. Bli med når du stikker innom med båten, er på besøk eller på hytta!"

Cecilie Hvidsten

IntervallFlex- og Jympa-instruktør, Friskis&Svettis Tønsberg

11. Prøv noe helt nytt

Gjør litt research og finn ut om det er noen morsomme aktiviteter som tilbys der du er. Kanskje kan du leie kajakk, prøve stand up paddle (SUP), dra i en klatrepark eller lignende. Bruk ferien til å utfordre deg selv på noe du aldri har prøvd før!

God sommer og god ferietrening!