Bare gjør det!

Ikke vent på "det rette tidspunktet" – start i dag! Meld deg inn (eller prøv gratis og uforpliktende i 2 uker), møt opp på en gruppetime og du er i gang. Og husk at den beste treningen er den som blir noe av. Så ikke tenk så mye – bare kjør!

Gjør det lettere for deg selv å velge trening

Et godt tips er å tilrettelegge for seg selv slik at det blir lettere å si ja til trening. En måte å gjøre det på er å klargjøre treningsbagen dagen før, slik at du bare kan raske den med deg når du går ut døra.

Planlegg 

Det er også lurt å få treningen ned i kalenderen, i stedet for å tenke at "jeg trener når jeg får tid". Bestem deg for hvilke dager du skal trene og hvilke dager du skal ha treningsfri, og følg planen din! Faste dager og faste timer er også en god idé. 

Fokuser på det du får til

Det gir mye mestringsfølelse når man klarer å gjennomføre de planlagte treningsøktene. Men noen ganger går det ikke helt etter planen, og det er helt greit. Fokuser på det du faktisk får til og de treningsøktene som blir noe av, fremfor det du ikke klarer å gjennomføre. Vær fornøyd med deg selv og din progresjon, og unngå å sammenligne deg selv med andre.

Start soft

Tren skadeforebyggende og oppretthold motivasjonen ved å ikke gå for hardt ut. Dersom din Friskis&Svettis tilbyr Soft-timer, start gjerne med det. Soft-timene er som de andre gruppetimene, men foregår i et litt roligere tempo. Midt i blinken for deg som er ny eller for deg som bare vil trene i et roligere tempo. Her får du god veiledning og tid til å gjøre øvelsene riktig.

Få nok hvile

Det er når du hviler at du blir sterkere, så sørg for å gi kroppen tid til å hente seg inn igjen før neste økt.

Lystbetont trening

Trening skal være gøy! Vi anbefaler deg å prøve ut flere ulike gruppetimer slik at du finner frem til en treningsform (eller flere!) du liker. Da er sjansen stor for at du fortsetter. 

Tren sammen

Det er ofte lettere sammen. Delta på gruppetimer og nyt den gode energien som spres i rommet! Eller finn deg en eller flere faste treningskompiser og lag avtaler. Da skal det litt mer til før du dropper treningen de dagene det ikke frister.

Sørg for å ha et godt støtteapparat

Fortell venner og familie at du ønsker å gjøre trening til en naturlig del av hverdagen slik at de vet om dine prioriteringer og kan heie på deg når det trengs.

Nyt fremgangen

Sett deg et mål om å trene for eksempel hver tredje dag i et par uker fremover. Klarer du å få kontinuitet på treningen i en periode, vil du ganske så sikkert merke både fremgang og glede, som igjen vil motivere deg til å fortsette. 

Lykke til!